Proč mám čistou mysl

Předsudky jsou součástí dnešní doby. A nejen té dnešní, předsudky jsou staré jako lidstvo samo. Já sám se s nimi setkávám poměrně často. Aby také ne, jestli chcete recept, stačí být dlouhovlasý kluk, poslouchat "hudbu Satana"a nosit černé, ne úplně upravené oblečení. Podle starších lidí jste feťák, nebo minimálně alkoholik, v každém případě intelektuálně podřazený člověk, za kterého vás považují i mladší generace. Údajně jen jezdíte na festivaly, kde se opíjíte do němoty a s dalšími pitomci se mlátíte v kotli. O to víc mě baví se těmto předsudkům vzpírat. I těm, které jsou vlastně opodstatněné.

Pravdou je, že na festivalech to bývá divoké. Pije se, skáče se, padá se, špiní se. Nemyslím si, že by to týkalo jen metalových festivalů. Pravda, na technofestivalu jsem nebyl. Nicméně byl jsem na obyčejných, lokální všeobecných festivalech a opravdu nemám pocit, že by se tam nepilo a neskákalo. Ale dobrá, řekněme, že metalové festivaly jsou divoké. A ano, uznávám, že metalisté pijí, rádi a hodně.

Já jsem si však vybral jinou cestu. A jsem pevně přesvědčen, že správnou. Mou cestou je čistá mysl. Tento článek píši ve vlaku. Přede mnou sedí skupina opilých Němců a mám pocit, že horší společníky pro jízdu vlakem si asi nedovedu představit. A jen mě to utvrzuje v mém postoji.

Straight Edge (sXe), jinými slovy čistá mysl, je životní styl a myšlenkový směr, který je založen na odmítání "špinitelů mysli", jako jsou alkohol a další drogy, včetně cigaret. Cílem sXe lidí je udržet si zdravého ducha a zdravou, čistou mysl. Původ tohoto hnutí je stejně překvapivý, jako je pro většinu lidí to, že tento životní styl držím já. Pochází s Hardcore Punku, hudebního stylu, kde se abstinence může zdát jako hřích. Právě proti tomu se kdysi postavila skupina Minor Threat, která nazpívala píseň Straight Edge pojednávající o tom, že její autor má lepší věci na práci, než se opíjet a sjíždět a "mámit".

Životní styl se nadále šířil a získával si popularitu hlavně na území USA, odkud pochází. Dnes je však známý po celém světě a ve světě se můžeme setkat například i s sXe festivaly. I já jsem se rozhodl mít čistou mysl. Avšak dávno předtím, než jsem vůbec věděl, že nějaké Straight Edge existuje.

Straight Edge totiž není něco, co bych našel a začal se jím řídit. Řídil jsem se tím z vlastní vůle řídit už několik let předtím, než jsem vůbec poprvé o sXe zaregistroval zmínku. Začalo to už na základní škole. Když nám bylo  13, 14  spolužáci začali tyto věci zkoušet. Alkohol, cigarety a následná změna jejich chování byla až neuvěřitelné okamžitá. Jako kdyby v nich alkohol probudil něco, co do té doby skrývali. Najednou už nechtěli hrát na schovku. Nechtěli koukat na animáky. Sbírat hokejové kartičky. Vše kvůli alkoholu a cigaretám. Když jsem měl následně příležitost vidět jejich chování přímo pod vlivem alkoholu...nechtěl jsem věřit, že to jsou ti samí lidé. Nesmyslné vtipy a bezduché rozhovory, jako kdyby jim alkohol sebral schopnost přemýšlet. Ne, takhle já dopadnout nikdy nechci.

Vtipů, které vymysleli během opilosti se pochopitelně smějí dodnes. Aniž by si uvědomovali, že ty vzpomínky nejsou opravdové. Vzpomínají na to jakou na zábavnou akci, která však nebyla nijak zábavná. Vzpomínají na součásti té akce, které se ale nikdy nestali, nebo se stali úplně jinak. Uměle vytvořené zážitky, které postrádají skutečnou hodnotu. K čemu? Falešná přátelství, která vydržela jen po dobu opíjení, bez alkoholu si tito lidé neměli co říct.

Mě často lidé vyčítají, že neoslovím člověka, se kterým se předem neseznáním na internetu. Kolik ale románků a přátelství vzniklo na základě alkoholu? V čem je alkoholové seznámení lepší, než to internetové? V čem je internetové přátelství o tolik horší, než to alkoholové? Jsou alkoholové zážitky skutečné?

Kolik špatných věcí by se nestalo pod vlivem alkoholu? Nejen tragických událostí, kdy opilý řidič zabije cizí lidi. Kdy opilý člověk spadne pod vlak. Ale i obyčejných událostí. Kolik vztahů skončilo kvůli alkoholové nevěře, kvůli násilí pod vlivem alkoholu. Kolik lidí alkohol přivedl na mizinu, protože se na něm stali závislí. Díky alkoholu začali miliony přátelství a vztahů. Ale kolik jich kvůli němu skončilo?

A to se stále držíme pouze alkoholu. Kolik lidí zemřelo kvůli kouření. Nejen kuřáků, ale kolik lidí i malých dětí kuřáci zabili pasivním kouřením. Každý kuřák světa má svůj podíl na smrti tisíců malých dětí ročně. Kvůli čemu? Pro deset minut falešného uklidnění? Uklidnění ze stavu, který přišel jen kvůli tisícům vykouřených cigaret před tím? Pro nastolení iluze klidu a uspokojení? Pro dobrovolné prohloubení závislosti, které vás bude stát život?

A co drogy. Kolik milionů lidí se stalo obětí drog? Kolik lidí drogy stáhli do svých spárů? A co drogy dávají? Falešný pocit uspokojení? Falešné a zkreslené zážitky? Nefungující lidi závislé na dalších lidech?

Chodící mrtvoly.

Nejšpinavější mysl ze všech,

Není lepší mít mysl čistou?

Tvořit racionální hodnoty. Vytvářet si skutečné zážitky. Přemýšlet o skutečných věcech. Dělat věci, které mají smysl. Bavit se bez strachu z rána a studu? Mysl je naše nejsilnější zbraň. Proč si ji dobrovolně ničíme? Co nám to dá...a co vezme?

Mír, lásku a čistou mysl!

Komentáře

  1. O straight edge jsem hodně slyšel a četl. Právě ty účinky na psychiku člověka jsou až podivuhodné. Na druhou stranu nevím, jestli bych to zvládl. Jsem od přírody hrozný cholerik. Hrozně rychle vyletím. Třeba když jsem řešil tepelná čerpadla do nového domu a prostě jsem se nedokázal dohodnout s dodavateli na termínech, ceně a dalším. Museli ze mě mít fakt radost. Čistá mysl je fajn, ale nejsem si jistý, že já jsem zrovna aspirant na mistra zenu.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak si ve Skyrimu postavit vlastní dům

8 důvodů, proč je ve Skyrimu lepší být Pánem Upírů než Vlkodlakem

Možnosti boje ve Skyrimu - výhody, nevýhody